Víkendový seminář
Čeština a historie pro průzkumníky
Určeno: Kurz je určený především pro pedagogické pracovníky ZŠ.
Lektorky:
Montessori lektorka Mgr. Dita Dlouhá
Montessori pedagožka Mgr. Kamila Randáková ZŠ Montessori Slaný
Zjistěte krok za krokem, jak udělat z češtiny a historie objevnou a užitečnou cestu pro všechny děti. Dvoudenní seminář plný školní praxe, zaměřený na práci s dětmi v prvním trojročí (1.-3. třída).
Informace o kurzu
Možná́ si říkáte, že češtinu a historii na základní škole by mělo jít učit lépe. Záživněji, zážitkověji a s ohledem na tempo každého žáka. Mělo. A jde to. Pojďte se podívat na to, jak představujeme češtinu a historii dětem my v Montessori.
Zjistíte, na jakých principech jednoduše založit individuální i skupinovou práci, a budete si sami na vlastní kůži vyzkoušet pomůcky, se kterými děti v prvním trojročí pracují. A to vůbec nejcennější, co si - kromě autentického zážitku z pohledu dítěte – odnesete, jsou osvědčené způsoby práce s dětmi v ZŠ Montessori.
Den plný průzkumu. Na skok do češtiny. Jak na to půjdeme?
Nejdřív si ukážeme principy, podle kterých s jazykem v Montessori pracujeme. Povíme si, jak vybavit jazykově podnětné́ prostředí́ a jak napojit jazyk na reálné situace. Prozkoumáte, jaká́ jsou kritéria pro tvorbu jazykového materiálu a jaká́ by měla být jeho struktura. Dostanete přehled o tom, jaké́ materiály používáme, jak pracujeme s chybou, jak procvičujeme nebo třeba jak zapojit dítě se speciálními potřebami.
V druhé, podstatně delší́ časti dne, si to vše vyzkoušíme naživo. Začneme psaním a pověnujeme se tomu, jak děti v Montessori systému vedeme krok za krokem k psaní a odhalíme si, proč i v dnešní době podporujeme děti, aby psaly psacím písmem.
Následovat budou slova. Půjdeme na ně podle obtížnosti ve čtení. Budeme pracovat se čtecími krabičkami, kartičkami a knížečkami. Jednotlivá slova budeme kromě čtení třídit i do čtecích krabiček podle slovních druhů. Probereme, jak v Montessori programu konkrétně podporujeme čtení s porozuměním.
Potom se podíváme na pravopis a mluvnici. Budete sami objevovat a sestavovat definice a pravidla. Ukážeme si, jak mohou děti to, co zjistily, dále samostatně procvičovat. Uvidíte, že mluvnice je jasná věc.
Na závěr dne dostanete několik cenných rad z praxe a budeme mít prostor na vaše dotazy a diskusi.
Z jazyka na průzkum historie
V návaznosti na češtinu vklouzneme společně do tématu současnosti, minulosti a budoucnosti a přesuneme se do zkoumání historie.
Podělíme se s vámi o prezentace zaměřené na tvorbu osobních časových os dětí, jejich dne, roku, osobních životů i průzkum rodinné historie.
Ukážeme si jednotlivé klíčové lekce pro základní orientaci dětí v čase, prožijete si izolované prezentace na roky, měsíce, dny v týdnu i jednotlivé hodiny. Prozkoumáme kalendáře, jejich pestré formy a ukážeme si, jak aktivně zapojíme děti do zkoumání historie v návaznosti na jejich vývojové potřeby.
Využijeme vaši představivost a budeme trochu cestovat v čase a prostoru. Před koncem roku samotného roku se také seznámíme s tím, jak pracujeme ve třídě Montessori s třídním kalendářem i osobním deníkem. Zakomponujeme téma končícího roku, jeho uzavření i plánování, jak začít s novým rokem.
Pochopíte, jak děti ve věku 6-12 let vnímají čas jinak než my dospělí, jak je provést krok za krokem lineárním i cyklickým vnímáním času a hlavně, jak vést děti úctě k tomu, co nám naše předcházející generace odkázaly. Historie je červená nit Montessori programu pro základní školu a těšíme se, že vás krátké setkání nadchne k jejímu dalšímu průzkumu a mnoha objevům společně s dětmi.
Sejdeme se přímo v terénu
Dva dny se budete pohybovat přímo po Montessori škole ve Slaném, která funguje již mnoho let a úspěšně loni vyprovodila první absolventy svého devítiletého školního Montessori programu.
Základní probíraná témata na semináři
- Principy práce s jazykovými materiály v Montessori:• Tvorba jazykového prostředí v ZŠ Montessori. • Kritéria pro tvorbu jazykového materiálu. • Aktivity pro skupinovou i individuální práci dětí.
- Praktická část:• Krok za krokem psaní a čtení. • Aktivity pro první čtení s čtecími krabičkami, kartičkami a knížečkami. • Čtení s porozuměním a jeho podpora v Montessori prostředí.
- Pravopis a gramatika:• Aktivity pro pochopení pravopisu a gramatiky. • Vlastní tvorba definic a pravidel. • Aktivity pro seznámení se slovními druhy.
- Průzkum historie:• Tvorba časových os. • Klíčové lekce pro orientaci v čase. • Zapojení dětí do zkoumání historie.
Pozorujeme a plánujeme na míru dětem
Podělíme se s vámi o to, jakým způsobem si v praxi vedeme záznamy o tom, kterými aktivitami již děti prošly a co na ně teprve čeká. Nahlédnete do práce průvodce, který si pečlivě a systematicky vede spolu s dětmi záznamy o vlastní práci dětí.
Věříme, že ze semináře odejdete s nadšením vyzkoušet nové materiály ve své praxi a zároveň budete vybaveni novými formami práce.
NAPIŠTE NÁM